Es tracta d’un cuplet escrit per Joan Misterio, pseudònim de Joan Casas i Vila (1886-1925), que l’Anneta Rovira va aprendre quan, de joveneta, se’n va anar a treballar a Barcelona. Joan Misterio va ser autor de textos de cuplets tan coneguts com Les Caramelles, amb música de l’olotina Càndida Pérez (1893-1989), o El vestir d’en Pasqual, amb música del manlleuenc Joan Viladomat (1885-1940).
El cuplet català va formar part de la cultura popular urbana, que tenia com a epicentre el Paral·lel barceloní, encara que potser de manera efímera, però molt intensa. Xavier Albertí ho sintetitza afirmant que «el cuplet català neix el 1917 i mor el 1925, quan mor Joan Misterio i Pilar Alonso es retira».
El nostre text està format per cinc estrofes de quatre versos variables, a més de la tornada que repeteix. Amb algunes irregularitats, rimen els versos segon i quart.
Pel que fa a la música d’aquesta variant, en l’aspecte rítmic, està organitzada en un ritme binari compost. I pel que fa a la melodia, en un àmbit de novena, presenta l’estrofa en tonalitat menor i la tornada en tonalitat Major. En aquesta interpretació observem algunes polifonies simples, en forma de terceres paral·leles, a la tornada.
Es tracta d’una música original del pianista i compositor Joan Costa i Casals (1882-1945), conegut sobretot per ser l’autor del cuplet El novio de la muerte (1921), himne oficiós de la Legión española; tot i que a la vegada va posar música a altres temes coneguts com La mare (1923), la sardana-himne Mossèn Cinto Verdaguer (1926) o 14 d’abril (1931). Algunes peces les signava amb el pseudònim Requena.
Aquesta variant interpretada per les germanes Rovira i Casademont la trobem publicada a El Cançoner de Can Ventura: cançons de tradició oral a Sant Feliu de Pallerols, de Josep Garcia i Pep Vila (Curbet Edicions, 2019 - núm. 32, pàg. 208).